Протипухлинні ліки рятують життя багатьом онкохворим або істотно продовжують його тривалість. У той же час вони викликають побічні реакції у пацієнтів і становлять істотну небезпеку для працюючого з ними медичного персоналу.
Ризики, що виникають у медперсоналу при роботі з ХТП
При роботі з цитостатичними препаратами можливий розвиток безлічі неприємних наслідків, серед яких найпоширеніші:

- шкірні висипання;
- нудота і блювота;
- шлунково-кишкові розлади;
- захворювання печінки;
- зміна показників крові в результаті розвитку анемії, нейтропенії, тромбоцитопенії;
- неопластичні процеси, які призводять до ракових захворювань;
- збої в роботі репродуктивної системи:
- порушення менструального циклу;
- зниження фертильності;
- безпліддя;
- невиношування вагітності;
- викидні;
- передчасні пологи;
- мертвонародження;
- вади розвитку у дитини.
При проведенні біохімічних аналізів цитостатики знаходять в крові у всього медичного персоналу, що працює з препаратами, а також у тих, хто перебуває з ними в одному приміщенні.
Заходи профілактики для медперсоналу
Звести до мінімуму контамінацію робочих місць і суттєво зменшити негативний вплив хіміопрепаратів на медичний персонал допоможуть наступні рекомендації:

- оснащення процедурного кабінету відповідним обладнанням;
- забезпечення медичних працівників засобами особистого захисту;
- виконання будь-яких маніпуляцій в точній відповідності з інструкцією;
- регулярне проведення інструктажу, навчання, перенавчання, спеціалізованих тренінгів, підвищення кваліфікації;
- проходження щорічних профілактичних медоглядів;
- використання для процедури хіміотерапії вже готових до введення препаратів (наприклад, які готуються компаундинг-центром «Хемотека»).
Вимоги до обладнання робочого місця
Площа робочої зони повинна бути не менше 18 м2. Вхід до неї слід обладнати шлюзовою системою з неодночасним відкриттям внутрішніх і зовнішніх дверей.
Необхідно покрити робоче місце абсорбуючим папером і розмістити біля нього всі матеріали та інструменти, які використовуються для приготування ліків.
У процедурному кабінеті обов’язкова присутність витяжної шафи з окремим від основного витяжним каналом. Повітря, що виходить з витяжки, повинно якісно очищатися високоефективними фільтрами і виводитися назовні подалі від вікон.
Необхідний спецодяг
Кожен медпрацівник повинен мати комплект захисного робочого одягу (обов’язково сертифікованого), що включає:

- одноразовий непроникний халат з довгими рукавами на манжетах;
- фартух з нагрудником;
- маску або респіратор;
- головний убір;
- захисні окуляри;
- стерильні щільні рукавички, що заходять за манжети рукавів;
- взуття, яке можна продезінфікувати.
Правила приготування, зберігання, транспортування та утилізації хіміопрепаратів
Обов’язково потрібно суворо дотримуватися технології приготування хіміотерапевтичних препаратів, точно враховуючи дозування компонентів і послідовність маніпуляцій. При розведенні ліків необхідно уникати контакту з ними і не допускати утворення аерозолів.
Повністю запобігти впливу хіміопрепаратів на медперсонал здатні закриті системи – герметичні пристрої, призначені для розведення, змішування і введення ліків (шприци, стандартні флакони, інфузійні мішки, пристосування для внутрішньовенного введення). Вони не дозволяють рідині і парам виходити за межі системи.
Якщо з якоїсь причини (наприклад, в результаті розбиття флакона) цитостатик потрапив на шкіру або слизові оболонки, негайно промивають шкіру великим об’ємом мильної води, а слизові оболонки – однією водою. При потраплянні препарату в очі їх відразу ж потрібно промити, а потім проконсультуватися з офтальмологом.
Якщо хіміопрепарат потрапив на одяг, то його очищають паперовими рушниками. Робочу поверхню промивають мильною водою або спиртом (якщо препарат погано розчиняється у воді).
У палату протипухлинні ліки доставляють в закритій тарі, щоб не допустити контамінації навколишнього середовища. Роздавати хворим хіміотерапевтичні засоби в таблетованій формі слід пінцетом, надівши хірургічні гумові рукавички.
Важливе значення має правильна утилізація відходів, забруднених хіміопрепаратами. Зберігати їх потрібно в спеціальних закритих контейнерах окремо від інших відходів. Відходи класу Г, до яких належать цитостатики, повинні спалюватися організацією, яка має відповідну ліцензію.
Дотримання правил дозволить приготувати високоякісний хіміопрепарат і забезпечити безпеку медперсоналу та навколишнього середовища.
Закони, правила та нормативи в зарубіжних країнах
У різних країнах стандарти і вимоги при роботі з хіміотерапевтичними препаратами можуть відрізнятися.
Німеччина
У Німеччині різними федераціями розроблені єдині практичні рекомендації, що включають велику кількість правил:
- число медпрацівників, що контактують з цитостатиками, необхідно звести до мінімуму;
- обов’язково слід повідомити страхове агентство по боротьбі з професійними захворюваннями про застосування небезпечних медикаментів;
- перед початком роботи надати персоналу інструкції і повідомити про можливу небезпеку;
- медпрацівники повинні пройти медкомісію перед початком роботи і регулярно піддаватися медогляду в майбутньому;
- робоче приміщення відділяється від виробничої території повітряним шлюзом з двома дверима, доступ в нього надається тільки авторизованому персоналу;
- робоче приміщення потрібно обладнати вентиляцією, повітря очищати спеціальними фільтрами;
- робочі місця тестуються на безпеку за допомогою спеціального тесту;
- роботодавець надає співробітникам захисний одяг і необхідні інструменти;
- перед приготуванням ліків обов’язкова перевірка рецепта на достовірність;
- повинні зберігатися деталізовані записи про всі проведені процедури, включаючи дату та ім’я медпрацівника;
- відходи слід збирати в одноразові мішки з відповідними ярликами;
- потрібно заздалегідь отримати згоду служби, що займається видаленням відходів.

Великобританія
У Великобританії комітет Національної Служби Здоров’я, який контролює якість, розробив рекомендації (вони викладені в п’яти спеціальних додатках) для якісного і безпечного приготування медикаментозних засобів:
- перед початком роботи медперсонал проходить відповідне навчання;
- обов’язкове використання захисного одягу;
- призначення повинні виписуватися акуратно і зрозуміло, без двозначного трактування, щоб не допустити будь-яких помилок;
- обов’язкове документування верифікації призначень;
- всі препарати слід готувати в належним чином обладнаному робочому приміщенні, вхід до якого виконаний у вигляді шлюзу;
- апаратура повинна мати індикатор тривоги на випадок поломки;
- готуючи хіміопрепарати, слід суворо дотримуватися «безконтактної» техніки та застосовувати закриті системи, уникати утворення аерозолів;
- перед робочим днем і після нього всі робочі поверхні піддаються дезінфекції з використанням стерильних речовин, що мають ліцензію.
США
У США при роботі з хіміотерапевтичними препаратами керуються документом «Фармацевтичне приготування стерильних компонентів», в якому зазначається, що:
- медичний персонал повинен мати відповідну освіту та перед початком роботи пройти інструктаж і навчання з використанням аудіо й відео матеріалів, отримати професійні публікації і захисний одяг;
- всі процедури слід виконувати в точній відповідності до інструкцій, враховуючи вказану послідовність;
- необхідно регулярно проводити дезінфекцію і перевіряти якість повітря в робочому приміщенні;
- допуск в робочу зону дозволений тільки авторизованому персоналу;
- робочі приміщення повинні мати сертифікати на відповідність вимогам;
- робочі місця слід дезінфікувати перед початком роботи і після її закінчення;
- знешкоджувати небезпечні препарати повинні тільки спеціально навчені працівники;
- при значному витоці токсичних речовин слід звертатися в екологічну службу.
Всі вимоги з приготування і транспортування цитотоксичних засобів представлені у вигляді деталізованої таблиці в спеціальному додатку.
Примітка!
Інформація, розміщена у цьому матеріалі, надається в ознайомлювальних цілях. Встановлення показань до лікування та призначення протипухлинних препаратів може робити виключно лікуючий лікар. Обов’язково проконсультуйтеся з лікарем!