Графік роботи:
Пн.-Пт.: з 9:00 до 18:00
Сб.-Нд.: вихідні
Безкоштовно зі стаціонарних
і мобільних телефонів
по Україні
0 800 40 20 22
Передзвоніть мені
Графік роботи:
Пн.-Пт.: з 9:00 до 18:00
Сб.-Нд.: вихідні
Безкоштовно зі стаціонарних
і мобільних телефонів
по Україні
0 800 40 20 22
Передзвоніть мені
0%
0%
Для повноцінної роботи на сайті, будь ласка, переверніть планшет в альбомний режим.
Браузер не підтримується

Ви використовуєте застарілий браузер. Будь ласка, оновіть ваш браузер, щоб переглядати сайт.

ПОДІЛИТИСЯ
29 вересня 2020
Для пацієнтів

Рекомендації для середнього медперсоналу щодо безпечного поводження з хіміотерапевтичними препаратами

Рекомендації щодо поводження

Протипухлинні ліки рятують життя багатьом онкохворим або істотно продовжують його тривалість. У той же час вони викликають побічні реакції у пацієнтів і становлять істотну небезпеку для працюючого з ними медичного персоналу.

Ризики, що виникають у медперсоналу при роботі з ХТП

При роботі з цитостатичними препаратами можливий розвиток безлічі неприємних наслідків, серед яких найпоширеніші:

Ризики медперсоналу

  • шкірні висипання;
  • нудота і блювота;
  • шлунково-кишкові розлади;
  • захворювання печінки;
  • зміна показників крові в результаті розвитку анемії, нейтропенії, тромбоцитопенії;
  • неопластичні процеси, які призводять до ракових захворювань;
  • збої в роботі репродуктивної системи:
  • порушення менструального циклу;
  • зниження фертильності;
  • безпліддя;
  • невиношування вагітності;
  • викидні;
  • передчасні пологи;
  • мертвонародження;
  • вади розвитку у дитини.
При проведенні біохімічних аналізів цитостатики знаходять в крові у всього медичного персоналу, що працює з препаратами, а також у тих, хто перебуває з ними в одному приміщенні.

Заходи профілактики для медперсоналу

Звести до мінімуму контамінацію робочих місць і суттєво зменшити негативний вплив хіміопрепаратів на медичний персонал допоможуть наступні рекомендації:

Заходи профілактики

  • оснащення процедурного кабінету відповідним обладнанням;
  • забезпечення медичних працівників засобами особистого захисту;
  • виконання будь-яких маніпуляцій в точній відповідності з інструкцією;
  • регулярне проведення інструктажу, навчання, перенавчання, спеціалізованих тренінгів, підвищення кваліфікації;
  • проходження щорічних профілактичних медоглядів;
  • використання для процедури хіміотерапії вже готових до введення препаратів (наприклад, які готуються компаундинг-центром «Хемотека»).

Вимоги до обладнання робочого місця

Площа робочої зони повинна бути не менше 18 м2. Вхід до неї слід обладнати шлюзовою системою з неодночасним відкриттям внутрішніх і зовнішніх дверей.

Необхідно покрити робоче місце абсорбуючим папером і розмістити біля нього всі матеріали та інструменти, які використовуються для приготування ліків.

У процедурному кабінеті обов’язкова присутність витяжної шафи з окремим від основного витяжним каналом. Повітря, що виходить з витяжки, повинно якісно очищатися високоефективними фільтрами і виводитися назовні подалі від вікон.

Необхідний спецодяг

Кожен медпрацівник повинен мати комплект захисного робочого одягу (обов’язково сертифікованого), що включає:

Необхідний спецодяг

  • одноразовий непроникний халат з довгими рукавами на манжетах;
  • фартух з нагрудником;
  • маску або респіратор;
  • головний убір;
  • захисні окуляри;
  • стерильні щільні рукавички, що заходять за манжети рукавів;
  • взуття, яке можна продезінфікувати.

Правила приготування, зберігання, транспортування та утилізації хіміопрепаратів

Обов’язково потрібно суворо дотримуватися технології приготування хіміотерапевтичних препаратів, точно враховуючи дозування компонентів і послідовність маніпуляцій. При розведенні ліків необхідно уникати контакту з ними і не допускати утворення аерозолів.

Повністю запобігти впливу хіміопрепаратів на медперсонал здатні закриті системи – герметичні пристрої, призначені для розведення, змішування і введення ліків (шприци, стандартні флакони, інфузійні мішки, пристосування для внутрішньовенного введення). Вони не дозволяють рідині і парам виходити за межі системи.

Якщо з якоїсь причини (наприклад, в результаті розбиття флакона) цитостатик потрапив на шкіру або слизові оболонки, негайно промивають шкіру великим об’ємом мильної води, а слизові оболонки – однією водою. При потраплянні препарату в очі їх відразу ж потрібно промити, а потім проконсультуватися з офтальмологом.

Якщо хіміопрепарат потрапив на одяг, то його очищають паперовими рушниками. Робочу поверхню промивають мильною водою або спиртом (якщо препарат погано розчиняється у воді).

У палату протипухлинні ліки доставляють в закритій тарі, щоб не допустити контамінації навколишнього середовища. Роздавати хворим хіміотерапевтичні засоби в таблетованій формі слід пінцетом, надівши хірургічні гумові рукавички.

Важливе значення має правильна утилізація відходів, забруднених хіміопрепаратами. Зберігати їх потрібно в спеціальних закритих контейнерах окремо від інших відходів. Відходи класу Г, до яких належать цитостатики, повинні спалюватися організацією, яка має відповідну ліцензію.

Дотримання правил дозволить приготувати високоякісний хіміопрепарат і забезпечити безпеку медперсоналу та навколишнього середовища.

Закони, правила та нормативи в зарубіжних країнах

У різних країнах стандарти і вимоги при роботі з хіміотерапевтичними препаратами можуть відрізнятися.

Німеччина

У Німеччині різними федераціями розроблені єдині практичні рекомендації, що включають велику кількість правил:

  • число медпрацівників, що контактують з цитостатиками, необхідно звести до мінімуму;
  • обов’язково слід повідомити страхове агентство по боротьбі з професійними захворюваннями про застосування небезпечних медикаментів;
  • перед початком роботи надати персоналу інструкції і повідомити про можливу небезпеку;
  • медпрацівники повинні пройти медкомісію перед початком роботи і регулярно піддаватися медогляду в майбутньому;
  • робоче приміщення відділяється від виробничої території повітряним шлюзом з двома дверима, доступ в нього надається тільки авторизованому персоналу;
  • робоче приміщення потрібно обладнати вентиляцією, повітря очищати спеціальними фільтрами;
  • робочі місця тестуються на безпеку за допомогою спеціального тесту;
  • роботодавець надає співробітникам захисний одяг і необхідні інструменти;
  • перед приготуванням ліків обов’язкова перевірка рецепта на достовірність;
  • повинні зберігатися деталізовані записи про всі проведені процедури, включаючи дату та ім’я медпрацівника;
  • відходи слід збирати в одноразові мішки з відповідними ярликами;
  • потрібно заздалегідь отримати згоду служби, що займається видаленням відходів.
нормативи в зарубіжних країнах

Великобританія

У Великобританії комітет Національної Служби Здоров’я, який контролює якість, розробив рекомендації (вони викладені в п’яти спеціальних додатках) для якісного і безпечного приготування медикаментозних засобів:

  • перед початком роботи медперсонал проходить відповідне навчання;
  • обов’язкове використання захисного одягу;
  • призначення повинні виписуватися акуратно і зрозуміло, без двозначного трактування, щоб не допустити будь-яких помилок;
  • обов’язкове документування верифікації призначень;
  • всі препарати слід готувати в належним чином обладнаному робочому приміщенні, вхід до якого виконаний у вигляді шлюзу;
  • апаратура повинна мати індикатор тривоги на випадок поломки;
  • готуючи хіміопрепарати, слід суворо дотримуватися «безконтактної» техніки та застосовувати закриті системи, уникати утворення аерозолів;
  • перед робочим днем ​​і після нього всі робочі поверхні піддаються дезінфекції з використанням стерильних речовин, що мають ліцензію.

США

У США при роботі з хіміотерапевтичними препаратами керуються документом «Фармацевтичне приготування стерильних компонентів», в якому зазначається, що:

  • медичний персонал повинен мати відповідну освіту та перед початком роботи пройти інструктаж і навчання з використанням аудіо й відео матеріалів, отримати професійні публікації і захисний одяг;
  • всі процедури слід виконувати в точній відповідності до інструкцій, враховуючи вказану послідовність;
  • необхідно регулярно проводити дезінфекцію і перевіряти якість повітря в робочому приміщенні;
  • допуск в робочу зону дозволений тільки авторизованому персоналу;
  • робочі приміщення повинні мати сертифікати на відповідність вимогам;
  • робочі місця слід дезінфікувати перед початком роботи і після її закінчення;
  • знешкоджувати небезпечні препарати повинні тільки спеціально навчені працівники;
  • при значному витоці токсичних речовин слід звертатися в екологічну службу.

Всі вимоги з приготування і транспортування цитотоксичних засобів представлені у вигляді деталізованої таблиці в спеціальному додатку.

Примітка!

Інформація, розміщена у цьому матеріалі, надається в ознайомлювальних цілях. Встановлення показань до лікування та призначення протипухлинних препаратів може робити виключно лікуючий лікар. Обов’язково проконсультуйтеся з лікарем!

Автор: Оксана Співакова, лікар рентгенолог, менеджер напрямку «Онкологія», Центр персоналізованої фармації «Хемотека»


Зареєструйтесь для того щоб оцінити та використовувати всі переваги сервісу «Хемотека».
зареєструватися